Begeesterend presenteren voor digitale deelnemers

Amusante vragen en intrigerende rondes zijn het allerbelangrijkste aan een geslaagde quiznamiddag of -avond. Maar engagement van het publiek is een niet te verwaarlozen factor. Het gemiddelde vragenspel valt of staat immers met hoe stevig de deelnemers zich amuseren, en hoe hard de spelers even alles kunnen vergeten (in de meest figuurlijke zin van het woord).

Schatten van deelnemers

Tijdens een zaalquiz is het goed doenbaar om de deelnemers in te schatten. Een presentator die zijn geld een beetje waard is, voelt de sfeer aan en speelt op de quizzers in. Wanneer het muisstil is, is het niet zo moeilijk om te vermelden hoe hard de spelers zich wel niet aan het focussen zijn. Zijn de aanwezigen echter zeer uitgelaten, dan kan de host daarin meegaan en het hebben over hoeveel ambiance er in de zaal is. Op die manier wordt er een extra dimensie toegevoegd aan het quizzen, en is het niet gewoon een droge aframmeling van vragen. Maar hoe pak je dat nu aan wanneer het publiek dat je ziet bestaat uit enkele camera’s en een technieker voor je neus?

Een quiz uitzenden is niet hetzelfde als een tv-programma uitzenden. Akkoord, beiden hebben de bedoeling om te entertainen, maar in een tv-programma zullen de kijkers sowieso lekker onderuitgezakt en stilzwijgend meevolgen. Bij een quiz is het net de bedoeling om de deelnemers zo geëngageerd mogelijk te krijgen. Als ze elkaar onderling kennen, bijvoorbeeld op een teambuilding evenement, is het ook de bedoeling dat het groepsgevoel aangewakkerd wordt (ook al zitten ze wegens lockdown allemaal knus in hun eigen living). De meest voordehand liggende optie is een chat gebruiken, die je dan als presentator uiteraard ook kan meevolgen. Wanneer het stil is in de chat kan daarop ingespeeld worden, wanneer de chat overloopt van de commentaren ook.

Quizzers Nils, Kim en Dieneke waren in de top drie in een hevige strijd verwikkeld.

Vanaf nu is het persoonlijk

Of je nu gebruik maakt van een chat of niet, de gouden regel is: hou het persoonlijk. De quizmaster is geen nieuwslezer. Nee, de quizmaster amuseert zich samen met alle deelnemers, op één en dezelfde activiteit. Wanneer een bepaalde ploeg als enige een antwoord juist heeft, kan dat zeker vermeld worden, en daar kan eventueel later nog op ingespeeld worden. Wanneer drie ploegen het peloton aanvoeren in de top drie, maar onderling vaak van positie wisselen, is het leuk als de presentator daar regelmatig iets over zegt. Akkoord, als presentator weet je niet rechtstreeks hoe het publiek daarop reageert. Maar niets is zo aanstekelijk voor een deelnemer als iemand die jouw team persoonlijk vermeld en zichzelf ook duidelijk kostelijk amuseert.

Tenslotte kan het ook gewoon leuk zijn om te zien hoe de quizzers thuis aan het meespelen zijn. Het hangt natuurlijk een beetje af van wie de deelnemers zijn, maar als quizmaster kan je tijdens je presentatie vragen of de deelnemers een selfie willen doorsturen terwijl ze meespelen. De band tussen deelnemers en presentator wordt zo nog versterkt, de quizzers voelen zich nog meer betrokken bij het hele gebeuren, en als quizorganisator heb je een zicht op hoe de spelers nu net deelnemen. Ja hoor, verrassend veel mensen sturen met veel plezier een lachende quiz-selfie door!

Een blije quizzer!

Conclusie

Is een gestreamde quiz hetzelfde als een zaalquiz? Absoluut niet. Maar is de sfeer van een zaalquiz te evenaren? Zeker wel! Het allerbelangrijkste is dat de quizmaster beklemtoont dat de deelnemers niet zomaar in lockdown in hun living zitten, maar dat iedereen zich samen op hetzelfde evenement bevindt en amuseert! Contacteer ons om te kijken hoe we jouw virtuele teambuilding tot een topevenement kunnen maken!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.